Gemiste kans

Vandaag lag er een pak papier in mijn ‘reguliere’ brievenbus. Ongeveer driekwart kilo aan papier en plastic. De afzender betrof een pechhulpverleningsdienst met de bekende slogan “Brengt je verder”! Een dienst waarvan je als autorijder, zeker als je dit voertuig ook gebruikt voor de vakantie, min of meer verplicht lid dient te zijn. Dit om problemen onderweg aan je auto op te lossen.

Bij het uit de brievenbus halen van dit pak papier, dacht ik eerst aan een nieuwe versie van de telefoongids. Maar daar waren ze toch mee gestopt en dat boekwerk werd nooit in plastic verpakking aangeboden.

Het betrof een cadeautje: de gloednieuwe voordeelgids van deze dienst. Ik had hier niet om gevraagd. En ik denk dat dit voor vele andere ontvangers ook geldt. Maar laat ik daar geen oordeel over uitspreken. Het was een tweetal campinggidsen.
Met ruim vier miljoen leden (gegevens per 1 januari 2015) is met een eenvoudig rekensommetje vast te stellen wat het totaal gewicht is geweest dat is vervoerd en met een beetje fantasie wat een dergelijke zending kost. Waar ik dus aan mee betaal door mijn jaarlijkse abonneekosten te voldoen. Mijn eerste reactie is dan ook: geef mij volgend jaar korting i.p.v. deze boekjes.
Wil je uitrekenen wat de kosten zijn? Volgens de brief bedraagt de waarde van de boekwerkjes
€ 12,95, met de opmerking dat dit voor mij als trouw lid helemaal gratis is. Er bestaat dus de mogelijkheid dat er een knip is gemaakt bij de verzending. Want wie is trouw lid en wanneer ben je dat? Of geldt het alleen voor kampeerders?

Afijn… Vind ik het cadeautje dan niet waardevol? Nee. Ik ben hier wel blij mee. Alleen niet de papieren versie. In een periode dat nagenoeg alle reguliere post is gedigitaliseerd en grote overheidsdiensten, zoals de Belastingdienst, overwegen om de inhoud van de ‘blauwe brief’ te digitaliseren, past het m.i. niet meer om een dergelijk pakket rond te sturen. Mijn e-mailadres is bij de betreffende redactie bekend.

Gelukkig is er sinds een aantal jaren een alternatief. Moet ik misschien toch weer eens nadenken aan een overstapje, ondanks al die jaren van ‘trouw’ lidmaatschap. Er staan nóg een paar aandachtspuntjes op mijn to-do-lijstje, zoals de energiemaatschappij en mijn ziektekostenverzekering. Voorlopig zet ik het daar maar bij. Ben benieuwd of het wat wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *