Monthly Archives: juni 2016

Een gewaardeerd mens telt voor twee

In het regionale weekblad las ik zojuist de column van – dit keer – burgemeester Jac Klijs. Regelmatig schrijven de leden van het college van burgemeester en wethouders in Moerdijk een korte column in dit krantje. Vandaag ging het over waardering.

Naast een persoonlijke noot naar aanleiding van het overlijden van zijn echtgenote Hetty, sprak de burgemeester zijn waardering uit voor al die mensen die zich belangeloos inzetten voor de samenleven. Hij kleurde dit in door even terug te blikken op de momenten dat hij (en de wethouders) dit jaar weer een 25-tal lintjes mocht opspelden. Het is goed dat ook op deze wijze de waardering wordt uitgedrukt en de burgemeester hierop even terugkomt in zijn column.

Vanmorgen was ik ook in een tweetal garages. Bij de ene garage wegens een raar geluid in mijn auto, dat zich zo nu en dan laat horen en in de andere garage omdat ik interesse had in een tweetal auto’s die daar te koop staan. Bij de eerste garage werd ik direct te woord gestaan door iemand van de receptie, die het voor elkaar kreeg om binnen vijf minuten iemand van de werkplaats aan het werk te zetten. Helaas – of je bij de tandarts komt – het geluid deed zich tijdens een proefritje niet voor en de servicemonteur adviseerde vriendelijk om vooral terug te komen als het weer zo ver was.
Waardering voor deze service en de inzet van beide medewerkers.

Bij de tweede garage had ik vermoedelijk nu nog aan de balie gestaan, als ik na vijf minuten wachten zonder resultaat niet was weggegaan. Twee man (een dame en een heer ?!?) achter de receptiebalie én twee man turend naar hun beeldschermen alsmede iemand die wat heen en weer drentelde, met alleen een nauwelijks hoorbaar  ‘goedemorgen’ van de kant van de mannelijke baliemedewerker. Eén van de beeldschermtuurders was de medewerker die mij mijn huidige auto had verkocht (in dezelfde garage). Geen sjoege dus.
Ik kon weinig waardering opbrengen voor deze vorm van service, wat de reden was dat mijn geduld na ongeveer vijf minuten wachten op was.

Zomaar wat voorbeelden van waardering of juist niet; en wat zijn die kleine contactmomentjes dan belangrijk. Of je nu een lintje uitreikt aan een gewaardeerde vrijwilliger of je wordt even behandeld als een gerespecteerde klant.

Helaas. Enkele honderden meters van de plaats waar ik altijd mijn auto parkeer, was het weer zo ver. Het geluidje in mijn auto was terug.